mandag 19. september 2011

Johannes Meisterplass

Jobben som leder for i Attføringsbedriftene i NHO fører meg i kontakt med mange kunnskapsrike og dyktige attføringsansatte rundt omkring i hele Norge. En av dem som har som har gitt meg mye inspirasjon, er personalkonsulent Johannes Meisterplass ved attføringsbedriften Sogneprodukter A/S. Nå er han død – bare 57 år gammel.

Jeg føler et sterkt behov for å hedre Johannes i denne bloggen. Engasjerte attføringsfolk som ham er selve grunnlaget for arbeidsinkluderingen i Norge. Store ord, men helt på sin plass. Johannes Meisterplass og Sogneprodukter A/S har nemlig over år gått i bresjen for å mobilisere næringslivet i Sogn i attføringen. Det finnes knapt en arbeidsplass i de mange fjordarmer i Sogn som ikke har hatt besøk av den engasjerte og positive Johannes. I sine 14 år på Sogneprodukter A/S og lenge før det var god tone i attføringsbransjen, har han sett det som sin misjon å finne løsninger for individer som sliter i ytterkanten av arbeidslivet gjennom en riktig oppkopling mot den riktige arbeidsgiver. Individets behov for læring og jobb og næringslivets muligheter og fordeler ved å bidra har vært kongstanken både for Meisterplass og Sogneprodukter. Det er ofte langt mellom arbeidsplassene i et så spredt befolket område som Sogn. Dette var og er hindringer for effektivt attføringsarbeid, men disse skulle forseres og overvinnes av sogninger som Johannes.

Johannes har på vegne av både attføringsbedriften Sogneprodukter og Nav gitt mange personer muligheten for arbeid og aktivitet og dermed forhindret at de ellers hadde blitt unødvendig uføretrygdet. Han har dermed bidratt til at næringslivet i Sogn har fått fatt i god arbeidskraft etter målrettet oppfølging og hjelp. Slik har han i sitt faglige virke både skapt trygghet hos arbeidsgiverne og personer som har slitt for å få fotfeste i arbeidslivet.

Det er den engasjerte, humørfylte og kunnskapsrike attføringspersonen Johannes Meisterplass som jeg kommer til å huske. Jeg er sikker på at Sogneprodukter A/S og Nav ufortrødent kommer til å fortsette i samme spor. Dette er en god metode for attføring, og en riktig måte å hedre Johannes minne på.

1 kommentar:

FrkMeisterplass sa...

Eg har vert innom denne bloggen fleire ganga dei siste vekene for å lese dette innlegget, men uten å legge igjen ein kommentar.
Derfor føler eg at det er på sin plass å legge igjen eit spor. Mange har lest innlegget, men det er ikkje alltid like lett å legge igjen ein kommentar.

Det er eit veldig fint innlegg du har skrive, og du får fram på ein fin måte korleis pappa var i jobben sin som han var så glad i.
Positiv, utadvent og hyggelig er nåken av orda som blir brukt i beskrivelsen av han. Dei fleste som fikk møte pappa har berre positive ting å sei om han.

Å lese dette innlegget gir meg ein liten trøst i ein ellers tung kvardag. Å vite at pappa har bidratt til å finne arbeid for dei som har slitt i ytterkanten av arbeidslivet, viser at han fikk brukt ressursane og egenskapane sine til nåke positivt. Det er nok mange som sette stor pris på arbeidet han har utført iløpet av sin tid på Sogneprodukter.

Eg delte dette innlegget via Facebookprofilen min, slik at fleire kunne få kjennskap til innlegget du har skrive. Eg håpa det var greitt.
Det er mange som har komme til meg i ettertid å sagt at det var eit veldig fint innlegg.
Tusen takk =)

Vennlig helsing Ida Meisterplass