- Det har vært lett å komme i kontakt med alle parter og det er lite skjemaer. Det blir lett å jobbe med inkludering på denne måten. Dette har fungert utmerket, sa personalsjef Christian Bratsberg på et frokostmøte i NHO nylig.
disse førjulstider må det derfor være tillatt å sitere skriften om at "de første skal bli de siste og de siste skal bli de første". NHO-bedrifter melder nemlig at mange av dem som blir ansatt etter attføring ofte blir de mest betrodde medarbeiderne. Dessuten: Mens statlige virksomheter gjør lite og ingenting for å ansette folk etter attføring, bidrar næringslivet med stor kraft.
I løpet av 2013 vil attføringsbedriftene ha
bidratt til å få over 6000 i ordinær jobb, og ca. 80 % går til det private
næringslivet. Dette er 1000 flere til jobb fra bransjen sammenliknet med 2012.
Årsaken til forbedringen er bl.a. at NHO-strategien Ringer i Vannet begynner å
sette seg i NHO-bedriftene. Samtidig jobber attføringsbransjen mer målrettet
sammen med næringslivet. Riktig match mellom arbeidssøker og arbeidsgiver er
nøkkelen sammen med tett oppfølging fra attføringsapparatet.
Vi kan få enda flere i jobb i 2014 hvis Nav og
attføringsbedriftene kan samhandle enda bedre. Dessuten må ventetidene før
arbeidsrettede tiltak bygges ned, og vi må få et mindre byråkratisk
tiltakssystem. Så selv om vi i attføringsbransjen er godt fornøyd med
resultatet i år, kan vi alle jobbe smartere og mer sammen for å få flere i
jobb. Det gjelder Nav som må bli mer opptatt av kvalitet og resultater. Det gjelder
attføringsbransjen som må tenke hvordan man kan redusere arbeidsgivers risiko i
attføringsperioden for å ansette folk på ordinære vilkår. Og det gjelder det
politiske Norge med arbeidsminister Robert Eriksson i spissen som må iverksette
konkrete tiltak for å få folk i jobb f.eks. med komme med flere tiltaksplasser
og å gi tiltaksleverandørene noenlunde forutsigbare rammevilkår.
Trekantsambandet NAV, attføringsbedriftene og
næringslivet er løsningen. Der dette samarbeidet fungerer, kommer flere i jobb
enn der det ikke fungerer. Det koster ingenting å lære av de beste
Nav-kontorene, og vi håper at Nav sentralt blir med på denne dugnaden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar